حقوق و اخلاق حرفه ای، اعتبار کار ماست.

info@promanovin.com

۰۲۱-۴۴۰۱۹۷۸۷ ۰۲۱-۴۴۸۵۶۸۱۲

دانستن تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره ، تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری درست به جهت اینکه آیا برای مکانی که ما در نظر گرفته‌ایم مناسب هست یا خیر، دارد. در بعضی اشخاص اینکه وسواس فکری اینکه بهتر است همیشه وسیله گران‌تر را بخرم، باعث سردرگمی در انتخاب برای خرید می‌شود و از طرفی همیشه خرید وسیله گران‌تر به معنی بهتر بودن نیست.

قبل از هر چیز بهتر است شرایط بررسی شود و مناسب با شرایط اقدام به تصمیم‌گیری کنید. درصورتی‌که تمام نیاز شمارا پنجره دوجداره تأمین می‌کند، آیا لازم است به سراغ خرید پنجره  سه جداره با قیمت گران‌تر بروید؟

اما همچنین مواقعی هست که پنجره سه جداره نقش مؤثرتری دارند و در آن صورت صحیح نیست که به سراغ انتخاب پنجره دوجداره برویم.

هرکدام از این دو مدل مزایای خاص خود را دارند و بهتر است به‌منظور درست استفاده شوند. توجه به معیارهای مختلف در انتخاب پنجره دوجداره یا سه جداره مهم است. در این مقاله به بررسی تفاوت پنجره‌ دوجداره با سه جداره و یا تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره خواهیم پرداخت.


تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره

 

انواع پنجره UPVC بر اساس تعداد جداره:

 

تعداد جداره‌های شیشه باعث ایجاد تفاوت بسیاری در عملکرد پنجره می‌شود. انواع شیشه‌ها را می‌توان برحسب جداره‌های آن‌ها به چهار نوع تقسیم کرد:

  • شیشه‌های تک جدار
  • شیشه‌های دوجداره
  • شیشه‌های سه جداره
  • شیشه‌های چهار جداره
 

درگذشته استفاده از شیشه‌های تک جداره در پنجره‌های آهنی، چوبی و آلومینیومی رایج بود؛ که معایب بسیاری داشتند ازجمله:

  • زنگ‌زدگی
  • طول عمر کوتاه
  • سطح مقاومت پایین
  • نیاز به نگهداری سالانه
  • عایق نبودن صدا و حرارت
 

اما با گذر زمان و با توجه به ویژگی‌های پنجره‌های جدید استفاده از پنجره‌های قدمی کاهش یافت و جای آن را پنجره‌های دوجداره را گرفتند.

تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره

 

شیشه یا پنجره‌های دوجداره

 

شیشه‌های دوجداره به خاطر مزایایی که دارند به تدریج جای خود را در میان خانه‌ها باز کردند و دارند جانشین شیشه‌های تک جداره می‌شوند و به نوعی پراستفاده‌ترین مدل پنجره به شمار می‌روند.

و دلیل این محبوبیت، به دلیل داشتن ویژگی‌هایی چون:

  • عایق مناسب صدا و دما
  • جلوگیری از اتلاف انرژی
  • قیمت مناسب نسبت به کارایی
  • امنیت بالا
  • زیبایی
  • و….
 

با همین ویژگی‌ها شیشه‌های دوجداره توانسته‌اند بیشترین محبوبیت را در میان مشتریان به خود کسب کنند. در این شیشه از دو لایه شیشه صاف که در فاصله‌ای معین‌ است و فضای خالی بین آن‌ها که از اسپیسر استفاده‌شده است.


پنجره‌های سه جداره

 

در پنجره‌های سه جداره، از سه لایه شیشه صاف به همراه دو اسپیسر برای فاصله‌گذاری استفاده‌شده است. باوجود یک لایه اضافه‌تر از شیشه‌های دوجداره می‌توان همان ویژگی‌ها را به شدت بیشتری انتظار داشت.

  • عایق صوتی عالی
  • عایق حرارتی عالی
  • و…
  •  
تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره
تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره

 

تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره چیست؟

 

هر دو نوع پنجره به‌عنوان پنجره‌هایی با عایق صوتی و گرمایی بالا و جلوگیری از اتلاف انرژی معروف هستند؛ البته با تفاوت در میزان شدت این ویژگی‌ها که در تمام این‌ موارد به شباهت‌های این دو نوع پنجره نیز مربوط می‌شود.

اما این دو تفاوت‌های بسیاری نیز دارند که عبارت‌اند از:

  • تفاوت در تعداد جداره‌ها
  • تفاوت در ضخامت شیشه‌ها
  • تفاوت در مکان استفاده
  • تفاوت در عایق صدا و دما
  • تفاوت در پروفیل استفاده‌شده
 

تفاوت در تعداد جداره‌های پنجره

همان‌طور که از اسمش معلوم است، در شیشه‌های دوجداره از دولایه شیشه و یک اسپیسر در وسط استفاده‌شده است. حال‌آنکه در شیشه‌های سه جداره از سه لایه شیشه به همراه دو اسپیسر بین شیشه‌ها استفاده‌شده است.

درنتیجه در شیشه‌های سه جداره به دلیل استفاده از یک لایه اضافی باعث شده تمام ویژگی‌هایی که شیشه‌های دوجداره دارند به همان میزان افزایش پیدا کند.


تفاوت در ضخامت شیشه‌ها

به‌طورمعمول ضخامت شیشه‌ها در پنجره‌های دوجداره، بین 4میل و 6میل است؛ ولی ضخامت در پنجره‌های سه جداره متفاوت است و ضخامت شیشه‌های عبارت است از یک شیشه 4میل به‌اضافه یک شیشه 6میل در میان و مجدد یک شیشه با ضخامت 4میل؛ که یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره است.

تنها به دلیل وجود همین یک لایه اضافه، علاوه بر افزایش 4میلی پنجره، باعث قرار گرفتن یک اسپیسر اضافه هم می‌شود و درنتیجه تفاوت ضخامت پنجره‌های سه جداره و دوجداره قابل‌توجه است.


تفاوت در مکان استفاده

این نکته که پنجره در کجا قرار است استفاد شود یکی دیگر از انواع تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره است . کاربرد پنجره‌های دوجداره و سه جداره یکسان است اما وجود یک لایه اضافه‌تر باعث بالا رفتن شدت این ویژگی‌ها شده است. اما باید توجه داشت که ایا اساساً استفاده از پنجره سه جداره لزومی دارد؟

اگر بخواهیم شرایط آب و هوایی را در نظر بگیریم، لزومی به استفاده از پنجره‌های سه جداره نیست چراکه ایران ازلحاظ آب و هوایی چندان گرم یا سرد نیست؛ البته در مناطق خیلی سرد یا گرم می‌توان خرید پنجره‌های سه جداره را نیز در نظر داشت.

همچنین پنجره‌های دوجداره عایق صدا هستند و از ورود صدا جلوگیری می‌کنند اما با توجه به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و میزان سروصدا و آلودگی صوتی که درگیر آن هستید؛ می‌توانید استفاده از پنجره‌های سه جداره را نیز در نظر بگیرید ولی به‌طورکلی پنجره‌های دوجداره نیز عایق مناسبی برای صدا هستند.


تفاوت در عایق صدا و دما

پنجره‌های دوجداره و سه جداره هردو از بهترین عایق‌های صوتی و دمایی به شمار می‌روند و جزء گزینه‌های اول هنگام عایق سازی منازل به شمار می‌روند.

اما واضح است که پنجره‌های سه جداره به دلیل داشتن یک لایه اضافه‌تر، درجه عایق بالاتری نسبت به پنجره‌های دوجداره دارند.

اما قبل از تصمیم برای خرید پنجره دوجداره، شرایط را بسنجید. آیا واقعاً در مکانی زندگی می‌کنید که آلودگی صوتی و اتلاف انرژی به حدی هست که نیاز باشد از پنجره‌های سه جداره استفاده کنید و یا همان پنجره‌های دوجداره نیز به‌طور کامل نیازهای شمارا برطرف می‌کنند. ناگفته نماند که عایق صدا و دما، یکی از مهم‌ترین تفاوت شیشه دوجداره با سه سه جداره است.


تفاوت در پروفیل استفاده‌شده

پروفیل استفاده‌شده در پنجره‌های دوجداره با سه جداره متفاوت است. در پنجره‌های سه جداره به دلیل وجود یک لایه اضافه‌تر از پروفیل مقاوم‌تری استفاده‌شده است.

وجود یک لایه بیشتر باعث سنگین‌تر شدن پنجره می‌شود درنتیجه پروفیل معمولی توانایی نگهداری فشار را نخواهد داشت و به همین دلیل نوع پروفیل استفاده‌شده در پنجره‌های سه جداره متفاوت است.

تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره
تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره

 

آیا امنیت بیشتر یکی از دلایل تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره است؟

 

زمانی تنها از شیشه‌های تک جداره استفاده می‌شد؛ و تنها دلیل به روی کار آمدن شیشه‌های دوجداره به خاطر جلوگیری از اتلاف انرژی و عایق صدا و گرما نبود؛ بلکه عامل دیگری که تأثیر بسیاری در جلب‌توجه مردم از شیشه‌های تک جداره به سمت شیشه‌های دوجداره بود، میزان حس امنیت بیشتری بود که شیشه‌های دوجداره ایجاد می‌کردند.

شیشه‌های دوجداره با دارا بودن قابلیت افزایش امنیت و آرامش بیشتر باکمی تغییر به شیشه‌های ضدسرقت هم معروف هستند چراکه به دلیل داشتن یک جدار اضافه نسبت به ضربه هم مقاوم می‌شوند.

حالا در نظر بگیرید که شیشه‌های سه جداره با دارا بودن یک لایه بیشتر، مقاومت بیشتری به ضربه و فشار نسبت به شیشه‌های دوجداره دارند و همچنین قفل‌هایی که دارند، حس امنیت خیلی بیشتری برای مالکان ایجاد می‌کنند. درنتیجه در جواب سوال بالا باید بگوییم بله امنیت بیشتر یکی از دلایل تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره است.


با توجه به تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره ، کدام مدل مناسب خرید است؟

 

با توجه به موارد گفته‌شده کاملاً واضح است که ویژگی و مزایای شیشه‌های سه جداره نسبت به شیشه‌های دوجداره بیشتر است. اما مهم‌ترین نکته اینجاست که آیا مناسب من هست؟

یک مثال خیلی ساده بخوام بگم این‌که…

اگر یک مودم بخرید با پینگ 300 مگ بر ثانیه ولی منطقه‌ای که داخلش زندگی می‌کنید بیشتر از 50 مگ را ساپورت نکنِ عملاً خرید یک مودم با ظرفیت 300 کار بیهوده‌ای است.

حالا توج کنید آیا منطقه‌ای که در ان زندگی می‌کنید آن‌قدر شلوغ است و آلودگی صوتی دارد که نیاز به پنجره سه جداره داشته باشید و یا شرایط آب‌وهوایی که در آن زندگی می‌کنید این‌قدر سرد هست که نیازی به پنجره سه جداره باشد؟

عملاً خرید پنجره سه جداره وقتی قرار است همان ویژگی و مزایای پنجره دوجداره را برای شما فراهم کند، آیا لازم است؟

ناگفته نماند که شیشه‌های سه جداره هم معایبی دارند که در صورت رعایت نکردن بعضی از اصول ممکن است به ضرر شما تمام شود.

به دلیل استفاده از یک لایه اضافه‌تر، مسلماً پنجره‌های سه جداره بسیار سنگین‌تر از پنجره‌های دوجداره هستند؛ درنتیجه مناسب استفاده در هر مکان یا ساختمانی نستند، چراکه در این صورت ساختمان وزن خیلی اضافه‌تری را باید باوجود شیشه‌های سه جداره تحمل کند. و این در شرایطی که استفاده از مصالح سنگین در بسیاری از ساختمان‌ها به دلیل تحمل وزن بیشتر خوشایند نیست.

با تمام مواردی که در بالا ذکرشده است، اگر هنوز مردد هستید که کدام نوع پنجره مناسب شما هست و یا هر سوال دیگه ای در ارتباط با تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره دارید می‌توانید با مشاوران پرومانوین تماس بگیرید.

پنجره سه جداره

بیشتر بخوانید: بهترین مارک پنجره دوجداره

 

آیا قدرت بیشتر پنجره‌های سه جداره در عایق صدا بودن، صرفاً یک تبلیغ برای فروش است؟

 

جواب این سوال را در متن مقاله عنوان کرده‌ام بااین‌وجود یک‌بار دیگر آن را برای وضوح به‌صورت جداگانه بیان می‌کنم.

همان‌طور که گفته شد در پنجره‌های سه جداره از سه لایه شیشه به همراه دو اسپیسر برای ایجاد فضای بین استفاده‌شده است و در این فضاهای خالی از گاز آرگون برای وکیوم کردن و عایق کردن صدا و گرما استفاده‌شده است؛ حال در نظر بگیرید که در پنجره دوجداره تنها یک اسپیسر و فقط یک فضای خالی که با گاز آرگون پرشده است وجود دارد.

درنتیجه می‌توان متوجه شد که قدرت پنجره‌های سه جداره در عایق صدا بسیار بیشتر از پنجره‌های دوجداره است و یکی از مهمترین دلایل تفاوت شیشه دوجداره با سه جداره همین تفاوت در عایق پنجره است.


تفاوت پنجره دوجداره و سه جداره در قیمت

 

در محاسبه قیمت پنجره‌های دوجداره چندین عامل مؤثر است ازجمله:


  • سایز و ابعاد پنجره
  • نوع پروفیل استفاده‌شده
  • نوع شیشه استفاده‌شده
  • مدل پنجره
  • یراق‌آلات استفاده‌شده
 

موارد استفاده‌شده در پنجره‌های دوجداره و سه جداره تقریباً به‌صورت یکسان هست. فقط در موارد خاصی ازجمله:


  • نوع پروفیل

پروفیل استفاده‌شده در پنجره‌های سه جداره باید استحکام و مقاومت بیشتری داشته باشد به همین دلیل از پروفیل مقاوم‌تری در پنجره‌های سه جداره استفاده می‌شود که باعث افزایش قیمت می‌شود.


  • تعداد شیشه

همان‌طورکه از اسمش معلوم هست در پنجره‌های سه جداره از سه لایه شیشه بجای دو لایه شیشه استفاده‌شده است درنتیجه قیمت پرداختی با اضافه شدن شیشه افزایش می‌یابد.

درنتیجه در محاسبه قیمت پنجره سه جداره ، قیمت شیشه بر اساس نوع پروفیل مصرفی و همچنین تعداد شیشه ها بررسی شده و در تمام موارد با اضافه شدن هزینه نصب، قیمت پنجره محاسبه می‌شود.


تفاوت پنجره سه جداره و دوجداره در چیست؟

 

کلام پایانی

 

در این مطلب به بررسی تفاوت پنجره دوجداره با سه جداره پرداختیم. از عوامل مؤثر بر قیمت پنجره‌های دوجداره و سه جداره، از مزایا و معایب پنجره سه جداره و اینکه هرکدام از آن‌ها برای چه مکانی مناسب‌تر هستند صحبت کردیم.

در نظر داشته باشید که در مرحله اول به نیاز خودتان توجه کنید، پنجره‌های دوجداره کارایی بسیار بالایی دارند و شاید پس از بررسی نیازتان متوجه شوید که پنجره‌های دوجداره تمام نیازهای شمارا برطرف کند که در این صورت تحمیل هزینه اضافه خیلی عاقلانه نیست.

گروه صنعتی پرومانوین نماینده ساخت بهترین درب و پنجره است و به‌منظور جلب رضایت مشتریان عزیز، بهترین نوع درب و پنجره دوجداره upvc را تولید می‌نماید. شرکت پرومانوین دارای خدمات پس از فروش و ضمانت محصولات خود نیز است.

کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره رایگان، اطلاع از آخرین قیمت پنجره‌های دوجداره، اطلاع از قیمت پنجره دوجداره دست‌دوم، با شماره 02144856812 تماس بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *