حقوق و اخلاق حرفه ای، اعتبار کار ماست.

info@promanovin.com

۰۲۱-۴۴۰۱۹۷۸۷ ۰۲۱-۴۴۸۵۶۸۱۲

رگلاژ پنجره دوجداره

تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره، در طولانی مدت به سالم ماندن و طول عمر بیشتر پنجره های دوجداره کمک می کند. خیلی از شما برای ساختمان جدیدی که خریده اید، به سراغ پنجره های با کیفیت می روید، زیرا می دانید که اگر پنجره درستی را انتخاب کنید، قطعاً در صرفه جویی انرژی نقش مهمی دارند.

یکی از چیزهای مهمی که در نگهداری پنجره ها اهمیت دارد، نحوه رگلاژ پنجره دوجداره است که چند وقت یکبار به آن نیاز پیدا می کنید تا بتوانید دوباره کیفیت قبل را به پنجره های تان برگردانید. در این مقاله قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کرده و اطلاعات خوبی را در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست مطالب

رگلاژ پنجره دوجداره

قبل از هرچیز باید بگویم که رگلاژ کردن فقط مخصوص پنجره های دوجداره نیست و تمام پنجره ها از هر جنس و نوعی که باشند بعد از مدتی استفاده نیاز به رگلاژ برای استفاده از نهایت کارایی خود را دارند. درواقع اولین دفعه رگلاژ پنجره دوجداره همان زمان نصب پنجره دوجداره اتفاق می افتد و به همین دلیل بهتر است که از یک نصاب حرفه ای کمک بگیرید. شرکت پرومانوین با استفاده از تجربه یک تیم متخصص و حرفه ای، ضمانت یک نصب بدون نقص را به مشتریان می دهد.

یک حرفه ای با شناخت دقیق از اجزا و یراق الات، قسمت های مختلف را به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار می دهد و در مرحله آخر با رگلاژ مناسب، از صحت و سلامت و همچنین تراز بودن نهایی کار، اطمینان حاصل می کند.

همان طور که می دانید پنجره های دوجداره به عایق صدا و حرارت معروف هستند. اما نکته اینجاست که اگر مرحله رگلاژ که که اخرین مرحله نصب محسوب می شود به درستی انجام نشود، شاهد افت کیفیت و کارایی صوتی و حرارتی پنجره ها خواهیم بود.

درواقع رگلاژ صحیح پنجره دوجداره باعث درزبندی صحیح پنجره های شده و تا میزان قابل توجهی مانع ورود گرد و غبار به داخل می شود و همچنین عملکرد پنجره های در عایق صوتی و حرارتی افزایش می دهد.

رگلاژ به چه معناست؟

قبل از اینکه بخواهید تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره را یاد بگیرید، باید بدانید که منظور از رگلاژ چیست؟. به طور کلی رگلاژ پنجره دوجداره به معنی این است که شما به سراغ یراق آلات، لولا و شیشه ها بروید و دوباره آنها را تنظیم کنید.

پنجره هایی که این روزها تولید می‌ شوند و جزء پنجره های آلومینیومی یا دوجداره یو پی وی سی هستند، قابلیت رگلاژ را دارند و باعث می‌شوند تا شما با رگلاژ دوباره آن ها را تنظیم کنید و عملکرد آنها را بهتر از قبل کنید.

نحوه رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره چگونه است؟

اکنون به اصلی ترین قسمت ماجرا رسیده ایم و می خواهیم در مورد آموزش رگلاژ پنجره دوجداره صحبت کرده و توضیحاتی را ارائه دهیم.

رگلاژ پنجره های دوجداره از قسمت لولای اهرمی، لولای پایین و لولای بالا انجام می‌ شود که در قسمت پایینِ پنجره قرار گرفته است و دو عدد پیچ دارد که حفره شش ضلعی هم در آنجا تعبیه شده است و در این قسمت شما می توانید لولای شیشه را جابجا کنید و در لولای بالا هم هیچ پیچی را نمی بینید.

پیچ در قسمت اهرم لولا و بالای لنگه بازشو قرار می گیرد و برای رگلاژ، باید اول اقدام به بیرون کشیدن لولای پایین کنید.

تعمیر پنجره دوجداره

رگلاژ پنجره دوجداره یو پی وی سی به چند صورت انجام می شود؟

1. رگلاژ پنجره با لولای غیرقابل تنظیم

در رگلاژ پنجره دوجداره با لولای غیر قابل تنظیم اولین کاری که باید انجام شود، لولاکشی است. در لولاکشی ابتدا پیچ های لولاها باز شده و سه محل برای پیچ های جدید در کنار پیچ های قدیمی ایجاد می شود که نیاز به دقت بسیار بالایی دارد چرا که در صورت انحراف و یا خطا عمل رگلاژ کردن کاملا بیهوده می شود.

در انتها، لولاها داخل محل های جدید پیچ می شوند و رگلاژ پنجره دوجداره تمام است. لازم به ذکر است که به دلیل دقت زیادی که در لولاکشی لازم است، اصلا آسون نیست و احتمال خطا در بین کار بسیار زیاد است. درنتیجه اگرچه قیمت لولای غیرقابل تنظیم پایین تر است اما پیشنهاد می کنیم از لولاهای قابل تنظیم استفاده کنید.

2. رگلاژ پنجره با لولای قابل تنظیم

لولای قابل تنظیم در گذشته استفاده نمی شد اما جدیدا بسیاری از کارخانه ها و تولیدکننده گان، لولاهای 75 و 100 میلی را به دلیل ناکارامد بودن حذف کرده اند و لولاهایی با کیفیت عالی تولید کرده اند.

لولاهای قابل تنظیم به راحتی قابل تنظیم هستند و درصورتی که دچار مشکل شوند به راحتی می توان آن ها را رگلاژ کرد. این لولاها توسط شاخک هایی به پروفیل وصل می شوند و وزن لنگه ها را پخش می کند.

تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره

چگونه پنجره دوجداره را رگلاژ کنیم؟

1. رگلاژ پنجره دوجداره تک حالته

در مرحله اول با استفاده از پیچ گوشتی کاور لولا را در می آوریم. برای این کار لازم است لنگه پنجره را در جهت عمودی و افقی حرکت بدهیم. با حرکت چرخشی ساعت گرد، لنگه به سمت بالا حرکت می کند و با حرکت به خلاف جهت عقربه های ساعت لنگه به سمت پایین خرکت خواهد کرد.

رگلاژ لنگه در را در هر دو جهت افقی و عمودی به صورت همزمان انجام می دهیم تا به صورت صحیح لنگه ها باز و بسته شوند.

بهتر است از لولاهای قابل تنظیم استفاده شود. چرا که لولاهای قابل تنظیم نه تنها برای رگلاژ ساده مناسب هستند بلکه قابلیت تحمل وزن تا 200 کیلوگرم را دارند و همچنین در عایق پنجره های تک حالته نیز موثرتر است.

2. رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته

رگلاژ کردن پنجره دوحالته کاملا شبیه رگلاژ پنجره تک حالته است با این تفاوت که در دوحالته می توان را رگلاژ را لولای بالا و پایین نیز انجام داد.

بعد از اینکه کاور پنجره دوحالته را مانند تک حالته بیرون آوردید، آچار آلن را درون شیار یراق آلات قرار دهید و از از پیچ اول برای حرکت لنگه به جهت های بالا و پایین استفاده کنید و از پیچ بعدی برای حرکت لنگه در جهات چپ و راست انجام می شود.

3. رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

در رگلاژ کردن پنجره کشویی، همان طور که نوع باز و بسته شدن متفاوت است و بر خلاف سایر پنجره ها، لنگه ها در جهات عمودی و افقی حرکت نمی کنند و تنها روی یک مسیر در جهت عقب و جلو و با کمک غلطک هایی روی ریل که ممکن است تک ریلی یا جفت ریلی باشد حرکت می کنند.

با همین تفاوت در نوع بازشدن، باید بدانید که رگلاژ آن ها نیز متفاوت است. در رگلاژ پنجره دوجداره کشویی ، نمی توانید لنگه را به سمت چپ و راست حرکت کنید و تنها می توانید با چرخاندن پیچ های روی غلطک، پنجره کشویی را در جهت پایین و بالا جا به جا کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که نتوانید سطح پنجره را تراز کنید عملیمات رگلاژ کردن حتما با مشکل روبه رو خواهد شد.

چگونه پنجره آلومینیومی را رگلاژ کنیم؟

در مورد نحوه رگلاژ پنجره دوجداره آلومینیومی باید بگوییم که شما کمتر به انجام این کار نیاز پیدا می کنید و تعادل پنجره مدت زمان طولانی تری حفظ می شود؛ اما شاید آسیب به پنجره به خاطر ضربه یا استفاده نامناسب از آن، مثلاً آویزان شدن از دسته پنجره باعث این شود که نیاز به رگلاژ داشته باشید.

در واقع نحوه رگلاژ این پنجره ها و تعمیرشان نیاز به تخصص بیشتری دارد و شما باید این کار را به افراد حرفه‌ای بسپارید، زیرا ساختار آنها کمی پیچیده است و اگر خودتان این کار را انجام دهید، ممکن است به پنجره آسیب وارد کنید.

چگونه پنجره های یو پی وی سی را رگلاژ کنیم؟

در مورد نحوه رگلاژ پنجره دوجداره یو پی وی سی باید بگوییم که این پنجره ها نسبت به پنجره های آلومینیومی بیشتر نیاز به رگلاژ پیدا می کنند و زمانی که آنها را تعمیر و رگلاژ می کنید‌، دوباره کیفیت اولیه خود را به دست می آورند و راحت‌تر تنظیم خواهند شد.

نحوه رگلاژ آنها شبیه به همان توضیحاتی است که برای پنجره دوجداره معمولی دادیم و در واقع می‌ توانید یراق آلات پنجره و شیشه را رگلاژ کنید تا دوباره قابلیت هایی مثل عایق بندی و رفع افتادگی در آن ها فعال شود.

چگونه پنجره دوجداره را رگلاژ کنیم؟

نکته های رگلاژ پنجره دوجداره

هنگام رگلاژ پنجره دوجداره توجه به نکات زیر ضروری است:

  1. پنجره را به نرمی باز و بسته کنید تا بتوانید کوچک ترین گیر و یا ناهماهنگی را تشخیص بدهید.
  2. عملکرد پیچ ها را با باز و بسته کردن آن ها چک کنید.
  3. در انتهای کار رگلاژ پنجره دوجداره ، پنجره ها را چندین باز و بسته کنید تا از روان بودن پنجره های مطمئن شوید.
  4. در صورت مشاهده هر گونه مقاومت و یا سفتی با استفاده از روغن مخصوص لولاها آن ها را روان کنید.
  5. توجه داشته باشید که قبل از روغن کاری، حتما محل لولا ها را تمیز کرده باشید.
  6. و در آخر بعد از روغن کاری چند لحظه صبر کنید و پنجره را باز و بسته کنید تا روغن به خوبی جذب لولاها شود.
  1. شیشه های پنجره
  2. یراق آلات پنجره
  3. لولاهای پنجره
  4. لنگه های پنجره

قبل از اینکه بخواهید با نحوه رگلاژ پنجره دوجداره آشنا شوید، اول باید ببینید که این کارها را به چه منظور انجام می دهند. هدف از رگلاژ شامل موارد زیر است:

  • تنظیم لولا و یا تعویض آن
  • تعمیر اسپانیولت
  • تعویض لولای درب و پنجره
  • تعویض یراق آلاتی که کهنه شده اند یا از کار افتاده و خراب هستند
  • تنظیم قطعات داخل پنجره
  • قابلیت اضافه کردنِ قطعه بازشو به پنجره های ثابت و فیکس
  • قابلیت تغییر جهت بازشو
  • درزگیری و عایق بندی اطراف پنجره
  • از بین بردن ایرادات هنگام باز و بسته کردن پنجره
  • تعویض لاستیک اطراف پنجره
  • تعویض و تعمیر قفل و دستگیره پنجره
  • قابلیت برش در پنجره های آهنی، توری، آلومینیومی و تعویض آن ها

تمام وسایل نقلیه ممکن است بعد از مدتی استفاده از تنظیم اولیه خارج شوند و از عملکردشون کاسته بشه که می تواند به دلایل متعدد باشه از جمله اینکه:

ضربه یا تحمل فشار آنی

نصب غیراصولی و نادرست

که در نتیجه پنجره نیاز به رگلاژ مجدد دارد و در غیراین صورت عملکرد طبیعی را نخواهد داشت.

سخن پایانی

این مقاله پاسخ دادیم که اول از همه هدف از رگلاژ پنجره دوجداره چیست؟ و همچنین نحوه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره UPVC و آلومینیومی چگونه است. اگر شما هم تمام اصول را رعایت کنید، می توانید عمر پنجره را طولانی کنید و تا مدت زمان زیادی از کیفیت بالای آن بهره مند باشید. برای خرید یا استعلام قیمت پنجره دوجداره می توانید با شماره 02144856812 تماس بگیرید.